دانشگران طرح تحول شهرستان سرباز
آخرين مطالب
لينک دوستان
>
لوگوي همسنگران
طراح قالب

نوزاداني كه با شير خشك تغذيه مي‌شوند،20درصد بيشتر موجب چاقي آنها در آينده مي‌شود.

فوق تخصص گوارش كودكان گفت: نوزاداني كه با شير خشك تغذيه مي‌شوند،20درصد بيشتر موجب چاقي آنها در آينده مي‌شود.


بهار الله‌وردي در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعي باشگاه خبري فارس «توانا»، با بيان اينكه نوزاد بايد در 6 ماه اول زندگي فقط با شير مادر تغذيه شود و به آب يا هر ماده غذايي ديگري احتياج ندارد، اظهار داشت: در كشورهاي مختلف از جمله ايران از شاخص پايش رشد اطفال در مراكز بهداشتي درماني براي سنجش رشد كودكان استفاده مي‌شود.
وي در خصوص شاخص‌هاي مورد نظر در كارت پايش رشد اطفال بيان داشت: در مراكز بهداشتي درماني، كارت‌هاي پايش رشد اطفال با مشاركت‌ مادران پر مي‌شود كه طي آن 3 شاخص دور سر، وزن و طول قد برحسب سن مورد اندازه‌گيري قرار مي‌گيرد.
الله‌وردي در خصوص رسم منحني پايش رشد كودكان تصريح كرد: با وصل كردن هر يك از نقاط مربوطه در كارت پايش رشد در هر بار مراجعه، منحني‌اي رسم مي‌شود كه رشد نوزاد شيرخوار را نشان مي‌دهد.
وي خاطرنشان كرد: در 15 سال گذشته با جدي شدن اضافه وزن كودكان، اين مسئله عملاً به يك تهديد جدي تبديل شده بود چرا كه در كارت پايش رشد نوزادان 3 تا 6 ماهه، منحني پايش رشد آنها، كاهش رشدي را نشان مي‌داد كه مادران و مراقبان سلامت كودك را نگران كرده بود. بر همين اساس مادران و مراقبان سلامت به اين فكر افتاده بودند كه آيا غذاي كودك كافي نبوده يا بايد غذاهاي كمكي را زودتر از 6 ماهگي به آن داده شود.
اين فوق تخصص گوارش كودكان در خصوص منحني جديد پايش رشد افزود: شاخص توده بدني كه امروزه از آن به عنوان عامل «پيشگيري كننده» نام برده مي‌شود از تقسيم وزن بر حسب كيلوگرم بر مجذور قد بر حسب متر به دست مي‌آيد و در منحني‌هاي جديد پايش رشد لحاظ شده است.
وي با اشاره به اينكه در منحني‌هاي جديد، شاخص توده بدني به صورت دوره‌اي در شيرخوار پايش مي‌شود، خاطرنشان كرد: تكامل سيستم اعصاب كودكان و توانايي‌هاي كودكان نيز در اين كارت پايش رشد مورد ارزيابي قرار مي‌گيرد.
الله‌وردي در خصوص آموزش اوليه منحني‌هاي رشد در ايران به عنوان كشوري كه در حوزه مديترانه قرار دارد، گفت: آموزش اوليه‌ اين منحني‌ها تا سال 2010 در سطح تمام مراكز بهداشتي درماني و دانشگاه‌ها انجام مي‌گيرد كه با سنجش حقيقي از رشد نوزادان در آينده روبه رو خواهيم شد.




برچسب‌ها:
[ 5 / 10 / 1394برچسب:, ] [ ] [ دانشگران شهرستان سرباز ]

درباره وبلاگ

دانشگران طرح تحول شهرستان سرباز
امکانات وب

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید هفته :
بازدید ماه :
بازدید کل :
تعداد مطالب : 366
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1